چگونه از شر چین و چروک خلاص شویم؟ کاهش چین و چروک

چگونه از شر چین و چروک خلاص شویم

چین و چروک‌ها که به عنوان ریتید نیز شناخته می‌شوند، چین‌هایی در پوست شما هستند. با افزایش سن، پوست شما پروتئین‌های کلاژن و الاستین کمتری تولید می‌کند. این باعث می‌شود پوست شما نازک‌تر شود و در برابر آسیب مقاومت کمتری داشته باشد. قرار گرفتن در معرض محیط، کم‌آبی و سموم می‌تواند صورت شما را بیشتر در معرض چین و چروک‌های واضح قرار دهد. چین و چروک‌ها بخش طبیعی پیری پوست هستند و دلیلی برای ترس از ایجاد آن وجود ندارد. اما اگر دوست دارید علائم پیری روی صورت خود را کاهش دهید، راه‌های طبیعــی برای انجام این کار وجود دارد.

چه چیزی باعث ایجاد چین و چروک می‌شود؟

پوست همه پیر می‌شود و به همین دلیل است که پوست یک کودک خردسال و پوست یک پیرمرد 90 ساله بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. پوست با افزایش سن خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد زیرا تولید کلاژن در طول زمان کُند می‌شود. این فرآیند می‌تواند توسط عوامل مختلفی از جمله قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی و برخی عادات سبک زندگی تشدید شود. با افزایش سن، پوست شما نیز نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود.

برای جلوگیری از چین و چروک چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

ژنتیک می‌تواند در پیری پوست شما در طول زمان نقش داشته باشد. این به عنوان پیری ذاتی شناخته می‌شود. اگرچه ظاهر شدن چین و چروک‌ها در برخــی مواقع اجتناب ناپذیر است، اما مراقبت خوب از پوست می‌تواند تا حد امکان چین و چروک آن را حفظ کند. در زیر راهکارهایی در خصوص کاهش چین و چروک

1. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

اکثر مردم می‌دانند که استفاده از کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) بیش از 30 می‌تواند به پیشگیری از سرطان پوست کمک کند. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که ضد آفتاب همچنین به تاخیر در بروز علائم پیری کمک می‌کند. در حالی که احتمالاً از قبل برای قرار گرفتن افراد در زیر آفتاب از کرم ضد آفتاب استفاده می‌شد، استفاده از کرم ضد آفتاب مرطوب‌کننده روی صورتتان در هر روز، عادتی است که برای سلامت پوست شما در درازمدت مفید است.

2. مصرف قند را محدود کنید

جامعه پزشکی همچنان در مورد اینکه چگونه مصرف شکر می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد، بیشتر می‌آموزد. قند در بدن شما فرآیندی به نام گلیکوزیشن را آغاز می‌کند و محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته (به نام AGEs) برای پوست شما مفید نیستند. AGEها کلاژن را در بدن شما تجزیه می‌کنند و به مرور زمان می‌توانند شما را پیرتر نشان دهند. AGEها همچنین با روش‌های تهیه غذا مانند کباب کردن و سرخ کردن (برخلاف پخت و پز کردن) مرتبط شده‌اند. محدود کردن مصرف قند و غذاهای غنی از روغن به صورت شما کمک می‌کند تا فرم جوان خود را حفظ کند.

3. سیگار را کنار بگذارید

سیگار به دلایل زیادی برای سلامتی شما مضر است، اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که می‌تواند پوست شما را زودتر از موعد پیر کند. حتی قرار گرفتن در اطراف دود سیگار می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌های دیگر را افزایش دهد و همچنین ممکن است به پوست شما آسیب برساند.

4. از روغن نارگیل استفاده کنید

روغن نارگیل یک نرم کننده طبیعــی است. این بدان معناست که وقتی آن را روی پوست خود می‌زنید، شکاف‌های اپیدرم را پر می‌کند و باعث می‌شود پوست شما صاف شود. مصرف مقداری از روغن نارگیل بر روی پوست نه تنها آن را صاف‌تر می‌کند، بلکه به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند، که باعث می‌شود صورت شما پرتر به نظر برسد. به عنوان یک امتیاز اضافی، روغن نارگیل مورد مطالعه قرار گرفته و به عنوان یک درمان موثر برای پوست خشک شناخته شده است.

5. بتاکاروتن خود را افزایش دهید

یک بحث پزشکی در حال انجام است که چگونه و چرا بتاکاروتن‌ها مانع از آسیب رساندن نور فرابنفش خورشید به پوست و چشم شما می‌شوند. بتا کاروتن و رتینول (ویتامین A) اغلب از مواد تشکیل دهنده کرم‌های ضد چروک آرایشی موجود برای خرید در بازار هستند. اما برای دسترسی به بتاکاروتن نیازی به خرید محصول ندارید. شما به سادگی می‌توانید یک مکمل بتاکاروتن مصرف کنید و فواید آن را در پوست خود مشاهده کنید. 30 میلی گرم بتاکاروتن در روز که به صورت خوراکی مصرف می‌شود، می‌تواند از پیری جلوگیری کرده و آن را ترمیم کند.

6. وضعیت خواب خود را تغییر دهید

برخی از چین و چروک‌های صورت شما در واقع می‌تواند ناشی از وضعیتی باشد که در آن حالت می‌خوابید. به این حالت “فشرده سازی” می‌گویند و به دلیل فشار دادن صورت شما به بالش هر شب به همان روش ایجاد می‌شود. با گذشت زمان، این فشرده سازی، پوست شما را در برخی نقاط ضعیف‌تر از جاهای دیگر می‌کند و چین و چروک ایجاد می‌شود. با خوابیدن به پشت می‌توانید از ایجاد چین و چروک‌های فشرده جلوگیری کرده یا آن‌ها را کاهش دهید.

7. با آرایش نخوابید

وقتی آرایش را در طول شب روی صورت خود باقی می‌گذارید، پوست بیشتر آن را جذب می‌کند. از آنجایی که بیشتر لوازم آرایشی حاوی مواد شیمیایی خشن هستند، این به استرس اکسیداتیو پوست شما کمک می‌کند. به همین دلیل است که سه تا پنج دقیقه اضافی برای شستن صورت در شب هرگز اتلاف وقت نیست. از شستشوی شدید صورت خود اجتناب کنید. قبل از خواب از یک دستمال مرطوب بر پایه آب برای تمیز کردن صورت خود استفاده کنید و شستشوی خود را با مقداری آب سرد که روی پوستتان پاشیده شده است، به پایان برسانید.

8. آنتی اکسیدان‌های خود را افزایش دهید

پوست بیش از هر عضو دیگری در بدن شما در معرض استرس اکسیداتیو قرار دارد. این بدان معناست که پوست شما فقط با انجام کارهای روزمره آسیب می‌بیند. آنتی اکسیدان‌ها به مبارزه با آسیبی که استرس اکسیداتیو به سلول‌های شما وارد می‌کند کمک می‌کند. در حالی که می‌توانید یک کرم ضد آفتاب یا کرم ضد چروک غنی شده با آنتی اکسیدان بخرید، راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید آن آنتی اکسیدان را برای پوست خود تقویت کنید. خوردن یک رژیم غذایی سرشار از زغال اخته، لوبیا، انگور، کلم پیچ و اسفناج به شما کمک می‌کند تا پوستی سالم داشته باشید و می‌تواند علائم پیری زودرس را کاهش دهد.

9. مصرف ماهی سالمون

ماهی قزل آلا (همراه با سایر ماهی‌های آب سرد) منبع عالی پروتئین است که یکی از اجزای سازنده پوست عالی است. همچنین دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است. متخصصان می‌گویند اسیدهای چرب ضروری پوست را تغذیه کرده و آن را صاف و جوان نگه می‌دارد و این می‌تواند به کاهش چین و چروک کمک کند.

10. بیش از حد صورت خود را نشویید

آب، رطوبت و روغن‌های طبیعی را از پوست می‌گیرد که از چین و چروک محافظت می‌کند. اگر بیش از حد صورت خود را بشویید، محافظ آن را می‌شویید. به جای آن از یک صابون با مرطوب کننده‌ یا یک پاک کننده ژل یا کرم استفاده کنید.

11. استفاده از ویتامین C

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که کرم‌های حاوی ویتامین C می‌توانند میزان کلاژن تولیدی پوست را افزایش دهند. ویتامین C از آسیب‌های ناشی از اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کند و به کاهش قرمزی، لکه‌های تیره و رنگ ناهموار پوست کمک می‌کند. هر چند باید از یک محصول پوستی با نوع مناسب ویتامین C استفاده کنید. اسید ال اسکوربیک ممکن است بهترین برای تسکین چین و چروک باشد.

12. استفاده از مرطوب کننده

یک مرطوب کننده به تغذیه و آبرسانی پوست کمک می‌کند. این امر به ویژه با افزایش سن و خشک شدن پوست شما بسیار مهم است و این امر آن را مستعد چین و چروک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از مرطوب کننده حاوی هیالورونیک اسید به ویژه در جلوگیری از ایجاد یا عمیق‌تر شدن چین و چروک موثر است.

13. غذای غنی از ویتامین بخورید

وقتی صحبت از پیری پوست شما می‌شود، این امر به ویژه صادق است. یک مطالعه بزرگ هلندی از منبع معتبری در سال 2019 که بیش از 2700 شرکت کننده داشت، نشان داد که عادات غذایی با چین و چروک صورت، به ویژه در زنان، مرتبط است. بر اساس این مطالعه، زنانی که رژیم غذایی آن‌ها حاوی مقدار زیادی گوشت قرمز و تنقلات ناسالم است، نسبت به زنانی که میوه‌های بیشتری در رژیم غذایی خود گنجانده‌اند، چین و چروک صورت بیشتری دارند.

منابع

healthline.com

healthline.com2

webmd.com

مریم تقی نژاد
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *