ویتامین سی و 9 خاصیت شگفت انگیز آن

ویتامین سی و 9 خاصیت شگفت انگیز آن

ویتامین سی خواص بیشماری برای پوست دارد از جمله 9 خاصیت آن را در این بخش از آموزش‌های یکتا آنلاین مورد بررسی قرار خواهیم داد.  ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و بدن ما نمی‌تواند به خودی خود آن را تولید کند و باید با مصرف مواد غذایی و داروهای مکمل این ویتامین را به بدن برسانیم تا از فواید آن بهره‌مند شویم.

بررسی 9 خاصیت این ویتامین
1. تقویت کلاژن سازی در بدن

کلاژن به طور طبیعی در پوست شما وجود دارد و به جلوگیری از افتادگی پوست کمک می‌کند. اما بدن شما با افزایش سن، تولید کلاژن را کاهش می‌دهد. استفاده از ویتامین سی روی پوست می‌تواند باعث رشد کلاژن جدید شود. همچنین به حفظ کلاژن شما کمک می‌کند و از پروتئین گرانبها در برابر آسیب محافظت کند.

کلاژن بلوک ساختمانی پوست، مو، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها است و همان چیزی است که پوست ما را جوان و صاف نگه می‌دارد. هنگامی که ویتامین C به صورت موضعی استفاده می‌شود، تولید کلاژن و الاستین را تسریع می‌کند که به صاف و سفت شدن پوست کمک می‌کند.

ویتامین C روی رنگ طبیعی پوست تأثیری ندارد، رنگدانه‌های تیره طبیعی پوست را از بین نمی‌برد، فقط رسوبات غیرطبیعی ملانین ناشی از آسیب خورشید را از بین می‌برد.

2. پوست را آبرسانی می‌کند

بدون رطوبت کافی، اپیدرم (لایه بالایی پوست) شروع به خشک شدن می‌کند که منجر به خارش، پوسته پوسته شدن پوست و پیری زودرس می‌شود. آبرسانی برای حفظ سلامت و شادابی پوست شما حیاتی است.

آبرسانی ویتامین سی به پوست

خوشبختانه ویتامین سی از نظر بالینی ثابت شده است که به پوست کمک می‌کند آب را حفظ کند، آن را صاف نگه می‌دارد و از چرب یا خشک شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند. محققان دریافتند که افرادی که مکمل حاوی ویتامین C دریافت کردند، بهبود قابل توجه و پایداری در هیدراتاسیون، کشش و زبری پوست نشان دادند.

3. قرمزی پوست را کاهش می‌دهد

پوست لکه دار، ناهموار و قرمز می‌تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله بیماری‌های التهابی پوست (مانند اگزما و روزاسه)، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، هورمون‌ها و شرایط پزشکی باشد. اما به لطف این ویتامین نیازی نیست با قرمزی پوست زندگی کنید. تحقیقات قابل توجهی نشان می‌دهد که این ویتامین به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی‌اش قرمزی را به حداقل می‌رساند.

ویتامین سی همچنین به ترمیم مویرگ‌های آسیب دیده کمک می‌کند. رنگی صاف‌تر و یکدست‌تر ایجاد می‌کند. تلاش‌های مستمری برای تحقیق در مورد سایر فواید ویتامین سی، از جمله اثرات آن بر رشد مو، بهبود زخم، پیری پوست مرتبط با سیگار، جای زخم و ترک‌ها در حال انجام است.

4. به محافظت در برابر آسیب خورشید کمک می‌کند

آنتی اکسیدان‌های موجود در ویتامین C ممکن است به دفاع در برابر آسیب‌هایی که اشعه ماوراء بنفش می‎‌تواند ایجاد کند، کمک کند. این بدان معنا نیست که می‌توانید به جای ضد آفتاب از سرم ویتامین C پوست استفاده کنید. نمی‌تواند جایگزین SPF شود زیرا اشعه‌های UVA یا UVB را جذب نمی‌کند. اما اگر نور ماوراء بنفش وارد پوست شما شود، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند به کاهش آسیب کمک کند.

5. نقاط تاریک پوست را روشن می‌کند

محصولات مراقبت از پوست مبتنی بر ویتامین C ممکن است لکه‌هایی را که تیره‌تر از بقیه قسمت‌های پوست شما هستند، که هایپرپیگمانتاسیون نامیده می‌شوند، روشن کنند.

6. به صاف کردن چین و چروک کمک می‌کند

ویتامین C یک عنصر قوی در بسیاری از محصولات ضد پیری است. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که با استفاده از آن به مدت حداقل 12 هفته، می‌تواند ظاهر چین و چروک را کاهش دهد. یک رژیم غذایی سالم که سرشار از این ماده مغذی است نیز ممکن است کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ویتامین C بیشتری مصرف می‌کنند چین و چروک کمتری دارند. محدود به مرکبات نیست. کلم بروکلی، فلفل قرمز و اسفناج نیز سرشار از آن هستند.

7. بهبود زخم‌ها

ویتامین C می‌تواند به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک کند. می‌توانید مکمل‌ها را مصرف کنید، مواد مغذی بیشتری را در رژیم غذایی خود دریافت کنید یا آن را روی پوست خود بمالید. همه به بستن زخم‌های باز کمک می‌کنند. به‌ویژه در افرادی که قبلاً به اندازه کافی از این مواد دریافت نمی‌کردند. این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا کلاژن لازم برای رفع این نوع آسیب را تولید کند.

بعد از پاکسازی استفاده کنید

بعد از شستن صورت و قبل از استفاده از لوسیون مرطوب کننده، کرم یا سرم ویتامین C را به پوست بزنید. ممکن است در ابتدا باعث گزش یا قرمزی پوست شما شود، اما اگر به استفاده از آن ادامه دهید، باید از بین برود. هر محصول جدیدی را قبل از اعمال آن بر روی تمام صورت خود، روی یک ناحیه کوچک آزمایش کنید.

8. گودی زیر چشم را کاهش می‌دهد

وقتی بعد از یک یا دو شب بدخوابی متوجه سیاهی زیر چشم خود می‌شوید، در واقع شبکه‌ای از رگ‌های خونی را دقیقاً زیر پوست می‌بینید. در یک مطالعه بالینی کوچک، محققان مشاهده کردند که ویتامین C با تقویت پوست نازک و ظریف زیر چشم به کاهش و پیشگیری از سیاهی زیر چشم کمک می‌کند. خواص آنتی اکسیدانی آن، پوست را انعطاف پذیرتر می‌کند و به پنهان کردن رگ‌های خونی زیر آن کمک می‌کند.

 کنترل آکنه

یکی از خواص‌های Vitamin C کاهش التهاب است. ویتامین سی باکتری‌های مضر سطح پوست شما را بدون هیچ‌گونه آسیبی به پوست سالم اطراف آن، از بین می‌برد. با مصرف ویتامین C به منظور درمان آکنه، التهاب و قرمزی کاهش می‌یابد و تظاهرات آکنه سریع‌تر از بین می‌رود.

خطرات استفاده از ویتامین سی

Vitamin C به طور کلی وقتی در غذاها یا به صورت موضعی استفاده شود بی‌خطر است. با این حال، کسانی که پوست حساس یا آلرژی دارند ممکن است تغییر رنگ زرد مایل به پوست را تجربه کنند. برخی از افراد ممکن است پس از استفاده از Vitamin C موضعی دچار سوزش، خارش و خشکی شوند. این مشکل را می‌توان با قرار دادن یک مرطوب کننده روی سرم ویتامین C در هنگام استفاده، علاوه بر مرطوب کردن روزانه، درمان کرد. اگر پوست حساسی دارید، می‌توانید با غلظت کمتر ویتامین C شروع کنید تا ببینید پوستتان چگونه واکنش نشان می‌دهد.

مهم نیست که چه نوع پوستی دارید، مهم است که Vitamin C را قبل از اینکه بخشی از روتین مراقبت از پوست خود کنید، آزمایش کنید. با استفاده از ویتامین C یک روز در میان یا هر چند روز یکبار شروع کنید، و سپس برای جلوگیری از قرمزی و تحریک احتمالی، به دفعات آن را افزایش دهید.

ویتامین C یکی از مواد تشکیل دهنده مراقبت از پوست است که به خوبی مورد تحقیق قرار گرفته است. وقتی جوان هستید، سطوح این آنتی اکسیدان قوی در پوست فراوان است، اما به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد. محصولات مراقبت از پوست ویتامین C مانند سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها می‌توانند به مکمل‌ها کمک کنند و منجر به ایجاد پوستی سفت‌تر و روشن‌تر و یکنواخت‌تر شدن پوست شوند.

نکته: هنگام خرید سرم ویتامین سی، به دنبال بطری‌های تیره باشید. این ویتامین هنگام قرار گرفتن در معرض نور یا هوا تجزیه می‌شود، بنابراین بطری‌های شیشه‌ای تیره به حفظ اثربخشی و پایداری آن کمک می‌کند.

مریم تقی نژاد
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *