دوش اب سرد در مقابل دوش اب گرم: کدام یک بهتر است؟

آیا دوست دارید روز خود را با یک دوش اب گرم شروع کنید؟ در حالی که این احساس گرما در ابتدای روز احساس احساس فوق العاده ای به شما می دهد اما گاهی اوقات بهتر است که دوش اب سرد را هم امتحان کنید . بله ، ما می دانیم که برخی از شما ممکن است صبح از دوش اب سرد بترسید ، به خصوص هنگامی که هوا سرد است. اما به نظر ما  دوش اب سرد در روال زندگی شما نیز جایی داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که هر یک از آنها مزایای مختلفی برای بدن شما دارند. بنابراین ، اگر شما آن شخصی هستید که فقط به یک نوع دوش چسبیده است ، در اینجا مقایسه ای از دوش اب سرد در مقابل دوش اب داغ برای شما وجود دارد ، تا بتوانید مزایای هر دو را درک کنید.

 

کدام یک برای سلامتی شما بهترین است؟

هر دو دوش سرد و گرم مزایای خاص خود را دارند. در حالی که دوش اب سرد می توانند شما را از خارش پوست ازاد کند یا دوش های داغ می توانند عضلات شما را شل کنند. بنابراین ، بر اساس آب و هوا و شرایط سلامتی خود ، با چه دمای ابی می خواهید دوش بگیرید بستگی به خودتان دارد و هیچ کدام بهتر از آن یکی نیستند.

چه موقع دوش اب گرم یا دوش اب سرد بگیریم؟

دوش اب سرد بعد از یک تمرین شدید یا به محض بیدار شدن از خواب بهترین است.

برای بهبود خواب یک ساعت یا بیشتر قبل از خواب یک دوش اب گرم داشته باشید به خوبتان خیلی کمک می کند.

 

مزایای حمام اب سرد چیست؟

دوش آب سرد مزایای مختلفی دارد که مهمترین آنها به آرامش عضلات کمک می کند. وقتی سرما خورده اید از گرفتن حمام اب سرد خود داری کنید.

درد عضلات را کاهش دهید

اگر تا به حال بعد از یک تمرین شدید ، حمام اب سرد داشته اید ، می دانید که این احساس آرامش بخش است.  پس از یک تمرین طولانی به آرامش عضلات شما کمک می کند و مربیان ورزشی خیلی به گرفتن دوش اب سرد تاکیید می کنند.

گردش خون را بهبود بخشید

افزایش گردش خون یکی از دلایلی است که باعث می شود حمام اب سرد بسیار توصیه شود. از آنجا که آب سرد به بدن شما برخورد می کند ، گردش خون روی سطح را محدود می کند ، بنابراین باعث می شود خون در بافت های عمیق تر گردش کند تا دمای ایده آل بدن حفظ شود. به این معنا ، دوش اب سرد باعث کاهش التهاب سیستم گردش خون می شود.

از مو و پوست محافظت کنید

همه ما می دانیم که استحمام با آب گرم به طور مرتب پوست و موهای شما را از روغن های طبیعی آن می کاهد. این روغن های طبیعی برای حفظ سد طبیعی پوست و مو لازم است. حمام اب سرد دقیقاً برعکس عمل می کنند. اب سرد به جای اینکه پوست و منافذ روغنهای طبیعی خود را برطرف کنید ، منافذ را می بندند که به نوبه خود پوست را محکم می کند. دوش اب سرد نیز بر روی موهای شما ملایم تر است ، بنابراین از ریزش مو جلوگیری می کنند.

شما را هوشیار و پرانرژی می کند

هنگامی که جریان آب سرد در دوش صبگاهی به بدنتان برخورد می کند ، بدن شما را کمی شوکه می کند ، بنابراین ضربان قلب ، میزان اکسیژن و هوشیاری را افزایش می دهد. همه اینها شما را برای روز پیش روی خود هوشیارتر و پرانرژی تر می کند! دفعه بعد اگر نمی توانید خواب آلودگی خود را از بین ببرید و جلسه ی مهمی دارید ، دوش اب سرد داشته باشید.

خارش پوست را کاهش دهید

اگر وضعیت پوستی دارید که باعث خارش زیادی می شود ، داشتن حمام با آب سرد توصیه می شود زیرا بسیار مفید است. دوش اب سرد  احساس خارش را کاهش می دهد و تسکین موقت را برای شما فراهم می کند.

حتی ممکنه وزنتان را کاهش دهد!

برخی از سلولهای چربی در بدن ، مانند آنهایی که در اطراف گردن و شانه شما هستند ، با سوزاندن چربی گرما ایجاد می کنند. این چربی ها  به خصوص هنگامی که بدن شما مانند آب سرد در معرض محرک های سرد قرار می گیرد، فعالیت می کنند و می سوزند. بنابراین ، این می تواند به کاهش وزن کمک کند.

با این حال ، شما نمی توانید برای کاهش وزن در حالی که رژیم غذایی کنترل شده و ورزش منظم ندارید ، با آب سرد حمام کنید. دوش اب سرد در کاهش وزن کمک می کنند ، اما نمی تواند جز اصلی برای کاهش وزن شما باشد.

 

مضرات دوش سرد چیست؟

معایب بسیاری از حمام کردن با آب سرد وجود ندارد. تنها دوش اب سردی که می تواند برای شما مضر باشد که بیمار باشید. حمام با آب سرد در چنین شرایطی به دلایل آشکار توصیه نمی شود. به غیر از این مورد حمام اب سرد خیلی توصیه می شود.

 

مزایای حمام اب چیست؟

درست همانطور که دوش اب سرد مزایای خود را دارد ، دوش اب گرم نیز انجام دهید. از این گذشته ، همه عاشق یک حمام گرم خوب هستند ، درسته؟

داشتن یک خواب ارام

دوش اب گرم یکی از بهترین راه های آزاد کردن تنش در بدن و شل شدن عضلات است. به دلیل این آرامش ، شما تمایل به خواب آلودگی دارید. بنابراین ، از این طریق ، آب گرم شما را آرام می کند و به شما کمک می کند تا بهتر بخوابید. به همین دلیل توصیه می شود قبل از رفتن به رختخواب ، حمام اب گرم بگیرید.

 

تسکین علائم تنفسی

هربار که سرفه یا سرماخوردگی دارید ، مطمئناً مادر شما پیشنهاد می کند که با قطره روغن اکالیپتوس ، بخور انجام دهید. چرا این هست؟ از آنجا که وقتی بینی خود را در معرض حرارت بخار قرار می دهید ، خلط را شل می کند ، مجاری هوایی را باز می کند و گذرگاه بینی شما را پاک می کند.

 

لکه ها را کاهش دهید

بخار و گرما امنافز پوست را باز می کند.  پس می توانید کثیفی ها را به راحتی از بدن خود بشویید ، که باعث کاهش لکه ها و سر سیاه می شود.

 

عضلات را آرام کنید و سلامت مفصل را بهبود بخشید

شما از قبل می دانید که آب گرم به طور موثری به آزاد شدن تنش بدن کمک می کند و خستگی عضلات را تسکین می دهد. اعصاب را آرام می کند و باعث آرامش شما می شود. علاوه بر این ، دوش اب گرم سفتی در مفاصل مانند مچ پا ، زانو و شانه ها را کاهش می دهند.

 

مضرات دوش اب گرم چیست؟

آب گرم می تواند پوست شما را خشک کرده و آن را تحریک کند. همچنین می تواند به سلولهای کراتین موجود در بیرونی ترین لایه پوست آسیب برساند. به همین دلیل ، پوست را خشک می کند و از قفل شدن رطوبت آن جلوگیری می کند.

شستشوی مو با آب گرم توصیه نمی شود زیرا پوست سر روغنهای طبیعی آن را بچرخاند و آن را سرخ کند.

حمام اب گرم همچنین می تواند باعث خارش شود.

برخی از شرایط پوستی مانند اگزما ممکن است به دلیل حمام اب تشدید شود. این امر به این دلیل است که آنها می توانند باعث خشکی پوست شوند.

دوش اب گرم برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند توصیه نمی شود ، زیرا ممکن است آن را افزایش دهد.

 

برخی از توصیه ها

بهتر است یک بار در روز و دو بار در طول تابستان حمام کنید.

دوش گرفتن برای مدت طولانی تر می تواند منجر به خشکی پوست و مو شود ، بنابراین دوش خود را به مدت پنج دقیقه یا کمتر نگه دارید.

به محصولاتی که استفاده می کنید توجه داشته باشید – حتماً از آنهایی که مواد سخت دارند ، خودداری کنید. انتخاب محصولات سازگار با پوست.

بیش از دو بار در هفته موهای خود را بشویید ، وگرنه خشک می شود – صرف نظر از اینکه آن را با آب سرد یا گرم بشویید.

منبع:www.bebeautiful.in

مریم تقی نژاد
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *