9 راهکار تضمینی برای مراقبت از پوست و مو که حتما باید بدانید​!!

9 راهکار تضمینی برای مراقبت‌ از پوست و مو که حتما باید بدانید

طبق تحقیقات و نظر  متخصصان مراقبت از پوست و مو مطالب مفیدی را در خصوص مراقبت از پوست و مو جمع آوری کرده‌ایم در ادامه این بخش از آموزش‌های یکتا آنلاین در اختیارتان قرار خواهیم داد.

تقریباً همه‌ی ما به ضرورت نگهداری پوست و مو واقف هستیم، سلامتی و شادابی پوست به خصوص پوست صورت در زیبایی ظاهری ما تاثیر چشمگیری دارد. مراقبت از پوست و مو جهت حفظ سلامت و زیبایــی آن دغدغه بسیاری از افراد است. روش‌های متنوع و موثری جهت مراقبت از این دو عنصــر مهم چهره وجود دارد که می‌توان از آن‌ها بهره گرفت.

مراقبت‌های پوستی

1. شستشوی روزانه صورت

اولین و اساسی‌ترین مرحله با شستن صورت آغاز می‌گردد. در طول شب پوست همچنان فعال است و صبح سلول‌های مرده‌ای روی پوست قرار دارند که پاک نکردن آن‌ها می‌تواند روند تنفس سلولــی را دچار اختلال کند. در طول شب اسیدهای چرب نیز روی پوست ترشح شده‌اند و به همین دلیل پوست چرب است. برحسب دمای هوا نیز ممکن است عرق روی پوست نشسته باشد.

در طول روز نیز پوست در معرض آلودگی‌های محیط و مواد آرایشی قرار می‌گیرد. برای اینکه بتوان از بروز جوش، رفع منافذ باز، و خستگی پوست جلوگیری نمود به همین سبب در پایان هر روز به شستشوی آن بپردازید.

  • شست و شوی صحیح پوست

صورت خود را به طور منظم بشویید ولی ملایمت به خرج دهید، شستن پوست و تمیز کردن کثیفی‌ها، آلاینده‌ها، باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها یکــی از مهم‌ترین راه‌های مراقبت از پوست صورت است؛ ولی شستن بیش از حد و سابیدن پوست، با لیف یا هر چیز زبر دیگر می‌تواند به پوست آسیب برساند. یادتان باشد که در زمان شست‌وشو، هدف ما پاک کردن کثیفی‌ها است، نه لایه‌برداری!

از شوینده‌های هایپوآلرژنیک و ملایم استفاده کنید، با آب داغ حمام نکنید. گل انداختن و قرمز شدن لپ‌ها که بعد از سابیدن پوست با کیسه‌های آبی و سفیداب رخ می‌دهد، نشانه‌ی تمیزی نیست! نشانه‌ی این است که پوست‌تان دچار التهاب و شاید آسیب شده است. این موارد باعث می‌شود که پوست خشک بشود و چربی طبیعــی پوست از بین برود.

2. هیچوقت با آرایش نخوابید

قبل از خواب حتماً صورت خود را کاملاً تمیز کنید. آرایش تنها با آب پاک نمی‌شود، شما می‌توانید با استفاده از شامپو صورت و یا ژل شستشوی صورت پوستتان را عمیقاً تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که صورت را لیف نزنید و شستشو را فقط با دست انجام دهید.

3. استرس خود را مدیریت کنید

یکی از عوامل تاثیرگذار روی پوست، استرس است برای داشتن پوستی شاداب و جلوگیری از بیماری‌های پوستی ناشی از استرس، نظیر پسوریازیس و اگزما، جوش صورت، طاسی سکه‌ای، حساسیت پوستی سرشتی، کهیر و درماتیت سبوره (شوره سر) همگی با استرس بدتر می‌شوند.

4. استفاده از میوه و سبزیجات در رژیم غذایی

استفاده از آنتی اکسیدان‌ها به صورت موضعی کافی نیست بلکه برای حفظ درخشندگی پوست باید آن را از منابع طبیعی تغذیه کرد زیرا زمانی که میوه‌ها و سبزیجات مفید برای پوست را در رژیم غذایی روزانه خود جای می‌دهید، در واقع میزان فراوانی از موادغذایی، ویتامین‌های ضروری و آنتی اکسیدان‌های مورد نیاز بدنتان را تامین می‌کنید.

گنجاندن میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی موجب کاهش التهابات پوستــی و پیشگیری از بسیاری از عفونت‌ها می‌شود. آن‌ها حاوی ویتامین‌های ضروری، مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌هایی هستند که تولید کلاژن را تقویت، باعث کاهش التهاب و پوست شما را از اثرات مضر خورشید محافظت می‌کنند.

5. لایه‌برداری پوست

پوست برای حفظ سلامتی و بهبود هرگونه تحریک یا آفتاب سوختگی احتیاج به مراقبت و تنفس پوستی دارد. با لایه‌برداری به پوست خود در این فرآیند کمک کنید. زیرا این امر به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و باعث می‌شود درخشان‌تر به نظر برسد.

6. از مرطوب کننده پوستی استفاده کنید

با توجه به سرد شدن هوا و کاهش  رطوبت بدن، استفاده از مرطوب کننده‌های پوستی بیش از پیش مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این میان مرطوب کننده‌ای فاقد چربــی و سبک انتخاب کنید که به رطوبت اساسی پوست کمک کند.

  • ناحیه چشم را فراموش نکنید

اطراف چشم نسبت به بقیه صورت ظریف‌تر است و نیاز به مراقبت ویژه دارد. هر زمان که قرار است در معرض آفتاب قرار بگیرید، عینک آفتابی را فراموش نکنید زیرا از ایجاد چین و چروک اطراف چشم جلوگیری می‌کند. فراموش نکنید که از کرم های مرطوب کننده چشم در طول روز و شب استفاده کنید. از محصولاتی استفاده کنید که حاوی مواد آبرسان مانند اسید هیالورونیک، عسل و خیار باشند هر روز ناحیه اطراف چشم خود را ماساژ دهید.

7. تنظیم زمان استراحت بدن

بدن برای ترمیم و حفظ پوست سالم به زمان نیاز دارد. به همین دلیل مهم نیست که چه برنامه‌ای را انجام می‌دهید بلکه باید سعی کنید زمان کافــی را برای استراحت خود اختصاص دهید. این امر بسیار مهم است. خواب کافی از علائم پیری جلوگیری می‌کند، عملکرد پوست را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود به طور کلی شاداب‌تر و جذاب‌تر به نظر برسید.

8. ورزش کنید

تقریباً همه ما به اهمیت ورزش نسبت به سلامتی واقف هستیم. انجام حرکات ورزشی و بدنــی به متعادل ماندن میزان هورمون کورتیزول کمک می‌کند. بالا رفتن سطح کورتیزول با افزایش تولید سبوم (سبوم ماده چربی تولید شده توسط غدد سباسه است که لیپیدها را به سطح پوست می‌رساند) رابطه مستقیم و تنگاتنگی دارد و نتیجه آن ایجاد آکنه و جوش روی پوست خواهد بود.

علاوه بر این، افزایش میزان کورتیزول باعث تجزیه و درهم شکستن کلاژن پوست‌تان هم می‌شود و همین، دلیل روشنــی برای ایجاد چین و چروک‌های روی پوست هست. فعالیت بدنی باعث بهبود جریان خون می‌شود بدان معنا که سلول‌های پوست اکسیژن بیشتری دریافت می‌کنند. بنابراین، هرگونه آسیب بافتی (مانند آفتاب سوختگی یا آکنه) را به راحتی بهبود می‌بخشد.

  • فراموش نکنید که هر نوع ورزش برای سلامتی مفید خواهد بود.
9. همیشه صورت خود را مرطوب نگه دارید

همیشه صورت خود را مرطوب نگه دارید. در فصل سرما خشکــی پوست افزایش پیدا می‌کند. با استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب کننده از خشکی پوست جلوگیری کنید.


مراقبت از مو

مسائلی مانند ریزش مو، کم پشتی، موخوره، خشک شدن مو و… امروزه برای اکثر مردم پیش می‌آید. بهترین مراقبت برای مو پیشگیری از به وجود آمدن این مشکلات است و قطعاً وقت و هزینه‌ای که برای پیشگیری صرف می‌شود خیلی کمتر از وقت و هزینه‌ای است که برای درمان خواهد شد.

امروزه مشکلاتــی مانند تغذیه نامناسب، آلودگی آب و هوا، فشار و استرس روزانه روی همه اعضای بدن تاثیر می‌گذارد که یکــی از شایعترین آنها مشکلات مو می‌باشد.

  • برای مراقبت از موی سر نرم‌کننده را فراموش نکنید

هنگام شستن موها، استفاده از محصولات مراقبت از موی سر برای افزایش رطوبت مو اهمیت دارند. اما، چرا؟ تار‌ موها پوششی به نام کوتیکول دارند. کوتیکول پوشش خارجی مو است و از روی هم قرار گرفتن سلول‌های مرده تشکیل شده است. نقش اصلی کوتیکول، استحکام بخشیدن و مراقبت از موی سر است.

وقتی موها رطوبت کافی ندارند، کوتیکول باز می‌شود تا رطوبت مورد نیاز از هوا وارد مو شود. برای همین است که معمولاً بعد از حمام موها وزدار می‌شوند. پس، از یک نرم کننده‌ی مناسب مو استفاده کنید که حاوی عناصر آبرسان مو مانند روغن نارگیل باشد. نرم کننده را از وسط ساقه تا نوک موهای خود بزنید. هیچ وقت آن را به ریشه‌ی موهایتان نزنید.

  •  نحوه استفاده از نرم کننده‌های مو

سعی کنید کمتر از نرم کننده‌های مو استفاده کنید و در صورتی که موهای خشکــی دارید و مجبور به استفاده از نرم کننده هستید، به هیچ عنوان نرم کننده یا ماسک مو را به کف سر و ریشه موها نزنید و فقط ساقه و نوک موها را آغشته کنید. در غیر اینصورت ریشه مو مقاومت و ضخامت خود را از دست می‌دهد و ریزش پیدا می‌کند.

همچنین برای شستشوی موها از آب داغ دوری و از آب ولرم استفاده کنید. سعی کنید موهایتان را زیاد مواد نگه دارنده مانند اسپری، چسب مو یا ژل نزنید و در صورت استفاده، شب با موی کثیف نخوابید و حتماً موهایتان را قبل از خواب بشویید.


شما در خصوص مراقبت از پوست و مو با کدام یکی از این نکات برخورد داشتید یا چه راهکار دیگری در این خصوص مد نظرتان است، با ما به اشتراک بگذارید.

مریم تقی نژاد
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *