چه چیزی باعث ایجاد چین و چروک می‌شود؟ درمان چین و چروک

چه چیزی باعث ایجاد چین و چروک می‌شود؟ درمان چین و چروک
 

چروک صورت بخش جدایی‌ناپذیر و طبیعــی فرایند پیری است؛ بنابراین هیچ دلیلی برای ترس از آن وجود ندارد. در واقع چین‌خوردن، موقت یا دائم در سطح پوست است.  بیشتر در پوست‌های در معرض آفتاب مانند صورت، گردن، دست‌ها و ساعد ظاهر می‌شوند. اگرچه ژنتیک عمدتاً ساختار و بافت پوست را تعیین می‌کند، قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از دلایل اصلی چین و چروک است، به خصوص برای افرادی که پوست روشن دارند.

آلاینده‌ها و سیگار کشیدن نیز در ایجاد چین و چروک نقش دارند. اگر چین و چروک‌هایتان شما را آزار می‌دهد، گزینه‌های بیشتری برای کمک به صاف کردن آن‌ها یا کمتر دیده شدن آن‌ها وجود دارد. داروها، تکنیک‌های بازسازی پوست، پرکننده‌ها و جراحــی در صدر فهرست درمان‌های موثر چین و چروک قرار دارند.

نکته مهم: پوست علاوه بر اینکه بزرگترین اندام بدن است، بازتابی از سلامت داخلی شما نیز هست. به عبارت دیگر، ظاهر پوست نشانگر سلامتــی شماست و بالعکس.

چه چیزی باعث ایجاد چین و چروک می‌شود؟

چین و چروک ها توسط ترکیبــی از عوامل ایجاد می‌شوند. برخی از آن‌ها را می‌توانید کنترل کنید، برخــی دیگر را نمی‌توانید. عوامل ایجاد چین و چروک صورت عبارتند از:

  • افزایش سن
  • سیگار کشیدن
  • انقباضات عضلانــی
  • آسیب ناشی از نور خورشید

گزینه‌های درمانی شامل محصولات بدون نسخه مانند لوسیون‌ها و برداشتن لایه‌های پوست است. رایج‌ترین آنها عبارتند از:

سن‌

چین و چروک محصول فرعی فرآیند پیری است. با افزایش سن، سلول‌های پوست کندتر تقسیم می‌شوند و لایه میانی پوست که دِرم نام دارد، شروع به نازک شدن می‌کند. درم از شبکه‌ای از فیبرهای الاستین و کلاژن تشکیل شده است که باعث پشتیبانی و کشسانی می‌شود. با شل شدن و باز شدن این شبکه با گذشت زمان، فرورفتگی‌هایی در سطح پوست ایجاد می‌شود. پوست سالخورده همچنین کمتر قادر به حفظ رطوبت است، کارایی کمتری در ترشح چربــی دارد و کندتر التیام می‌یابد. همه این عوامل به ایجاد چین و چروک کمک می‌کنند.

انقباضات عضلات صورت

اعتقاد بر این است که خطوط روی پیشانی، بین ابروها (خط اخم) و گوشه چشم به دلیل انقباضات کوچک ماهیچه ایجاد می‌شوند. لبخند زدن، اخم کردن، عادات تکراری روی پوست و سایر حالات همیشگــی صورت باعث می‌شود این چین و چروک‌ها برجسته‌تر شوند. با گذشت زمان، این عبارات همراه با جاذبه به شکل‌گیری چین و چروک کمک می‌کند.

آسیب خورشید

ایجاد چین و چروک در اثر خورشید

قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش فیبرهای کلاژن را می‌شکند و منجر به تولید الاستین غیر طبیعــی می‌شود. هنگامی که نور ماوراء بنفش به بافت پوست آسیب می‌رساند، آنزیمی به نام متالوپروتئیناز تولید می‌شود. این آنزیم کلاژن را ایجاد و اصلاح می‌کند. با این حال، در طول این فرآیند، برخــی از رشته‌های کلاژن سالم آسیب می‌بینند، که منجر به الاستوز خورشیدی می‌شود. چین و چروک‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که فرآیند بازسازی بارها و بارها اتفاق بیفتد و هر بار کارایی کمتری داشته باشد.

سیگار کشیدن

پوست سالم به طور مداوم بازسازی می‌شود. کلاژن قدیمی شکسته و حذف می‌شود و کلاژن جدید تولید می‌شود. محققان دریافته‌اند که سیگار باعث کاهش قابل توجه تولید کلاژن جدید می‌شود. کاهش کلاژن باعث ایجاد چین و چروک می‌شود.

راه‌های درمان چین و چروک چیست؟

برداشتن لایه‌های پوست برای کاهش چین و چروک یا فرورفتگی‌های نامنظم، راهی موثر برای بازیابی پوستــی صاف‌تر و جوان‌تر است. درم ابریژن (خراش دادن لایه‌ها) و لایه‌برداری شیمیایــی (حل کردن پوست) دو روش سنتی مورد استفاده در لایه‌برداری پوست هستند. تکنیک‌های بیشتری برای ترمیم پوست، پیری زودرس ایجاد شده است. این موارد شامل موارد زیر است:

پرکننده‌ها

چین و چروک‌ هایی که در حالت استراحت باقی می‌مانند ممکن است برای پر کردن یا بلند کردن پوستی که افسرده است نیاز به پرکننده داشته باشند. چین‌های برجسته اطراف دهان، بینی و چانه معمولاً درمان می‌شوند. اسید هیالورونیک، یک پلیمر قند طبیعــی، رایج‌ترین پرکننده مورد استفاده است. بیشتر پرکننده‌ها موقتــی هستند و حدود چهار تا شش ماه بهبود می‌یابند که در آن زمان درمان باید تکرار شود. عوارض جانبی ممکن است شامل کبودی، تورم موقت و درد باشد.

لیفت صورت

تعریف لیفت صورت

در لیفت صورت سفت کردن لایه‌های عضلانی و بافت همبند نیز انجام می‌شود. نتایج معمولاً بین 7 تا 10 سال باقی می‌ماند. روش لیفت صورت شامل سفت کردن ماهیچه‌ها و بافت‌های زیرین است. و این عمل ممکن است در بیمارستان یا سرپایی انجام شود. مرکز جراحی، با بی حسی موضعی، آرام بخش یا بیهوشی عمومی اینکار را انجام می‌دهد. زمان بهبودی پس از لیفت صورت می‌تواند طولانی باشد. کبودی و تورم معمولاً تا چند هفته پس از جراحی مشهود است.

نتایج لیفت صورت دائمی نیست. ممکن است چندین سال بعد، یک لیفت دیگر صورت انجام دهید. به خاطر داشته باشید که نتایج، بسته به محل و عمق چین و چروک شما متفاوت است. هیچ چیز روند پیری پوست را متوقف نمی‌کند، بنابراین احتمالاً برای حفظ فواید به درمان‌های مکرر نیاز خواهید داشت.

کرم‌های چین و چروک بدون نسخه

اثربخشی کرم‌های ضد چروک تا حدی به مواد فعال بستگــی دارد. رتینول، آنتی اکسیدان‌ها و برخــی پپتیدها ممکن است باعث بهبود جزئی تا متوسط ​​در چین و چروک شوند. محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید، مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک، ممکن است به برداشتن لایه بالایی پوست مرده و تحریک رشد پوست جدید کمک کنند. با استفاده از کرم‌های چروک بدون نسخه، نتایج شما، محدود و معمولاً کوتاه‌مدت است.

روش‌های جراحی و تکنیک‌های دیگر رفع چین و چروک

از روش‌های مختلفــی برای صاف کردن چین و چروک ها استفاده می‌شود. برخــی از مطالعات نشان می‌دهد که ترکیبی از درمان‌ها ممکن است رضایت بخش‌ترین نتایج را به همراه داشته باشد. با پزشک خود در مورد اینکه چه چیزی برای شما مهم است و اینکه کدام رویکرد به بهترین وجه نیازها و انتظارات شما را تا زمان بهبودی و نتایج برآورده می‌کند، صحبت کنید.

لایه‌برداری شیمیایی

پزشک یک محلول شیمیایی را روی پوست اعمال می‌کند تا لایه‌های بالایی را از بین ببرد. بسته به عمق لایه‌برداری، ممکن است قبل از اینکه تفاوتی در پوست خود مشاهده کنید، به چندین درمان نیاز داشته باشید. قرمزی تا چند هفته ادامه دارد. عوارض جانبی احتمالی شامل زخم، عفونت و روشن یا تیره شدن رنگ پوست است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر در مورد ظاهر پوست خود نگران هستید، به متخصص پوست مراجعه کنید. او می‌تواند پوست شما را ارزیابی کند و به شما در ایجاد یک برنامه مراقبت از پوست شخصــی کمک کند. یک متخصص پوست همچنین می‌تواند درمان‌های پزشکی چین و چروک را توصیه کند.

روش‌های درمان چین و چروک

در اینجا چند نکته برای محافظت از پوست و به حداقل رساندن چین و چروک وجود دارد:

از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. زمان سپری کردن در زیر نور خورشید را محدود کنید، مخصوصاً در فصل های گرم سال، و همیشه از لباس‌های محافظ مانند کلاه‌های لبه پهن، پیراهن‌های آستین بلند و عینک آفتابی استفاده کنید. همچنین در تمام طول سال وقتی در خارج از منزل هستید از ضد آفتاب استفاده کنید.

یک محصول مراقبت از پوست با فاکتور حفاظتی داخلی (SPF) انتخاب کنید. کرم ضد آفتاب را سخاوتمندانه بمالید و هر دو ساعت یکبار – یا بیشتر اگر در حال شنا یا تعریق هستید، 2 بار استفاده کنید. هنگام انتخاب محصولات مراقبت از پوست، آنهایی را انتخاب کنید که دارای ضد آفتاب با طیف وسیع هستند. به این معنی که هم اشعه‌های UVA و هم UVB را مسدود می‌کند.

استفاده از مرطوب کننده‌ها

پوست خشک باعث چروک شدن سلول‌های پوست می‌شود که می‌تواند منجر به خطوط و چین و چروک‌های زودرس شود. مرطوب کننده آب را در پوست شما به دام می‌اندازد، که به پوشاندن خطوط و چین‌های ریز کمک می‌کند. ممکن است چند هفته بعد از استفاده منظم از محصول متوجه بهبودی در پوست خود شوید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

رژیم غذایی سالم

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین‌های خاصی در رژیم غذایی شما به محافظت از پوست شما کمک می‌کند. مطالعات بیشتری در مورد نقش تغذیه مورد نیاز است، اما پیشنهاد می‌شود مقدار زیادی میوه و سبزیجات در برنامه تغذیه خود داشته باشید.

مریم تقی نژاد
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *