مزایای اسید سالیسیلیک برای پوست و عوارض جانبی احتمالی آن

اسید سالیسیلیک چیست؟

اگر جوش یا آکنه دارید، گزینه‌های زیادی برای مبارزه با جوش صورت وجود دارد. یکی از محصولات مبارزه با آکنه که معمولاً بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به راحتی پیدا می‌شود اسید سالیسیلیک است. سالیسیلیک اسید فواید بی‌شماری برای پوست دارد و می‌تواند تاثیر زیادی بر ظاهر یا چهره کلی شما داشته باشد. برای کمک به شناخت بیشتر در مورد این ماده، بیایید ببینیم اسید سالیسیلیک چیست و چگونه آکنه را درمان می‌کند.

سالیسیلیک اسید چیست؟

اسید سالیسیلیک ماده‌ای است که معمولاً در بسیاری از محصولات بدون نسخه درمان آکنه و روش‌های درمانی دیگر استفاده می‌شود. به عنوان یک لایه بردار عمل می‌کند و به پوست کمک می‌کند تا سلول‌های مرده را به طور موثرتری از بین ببرد. سالیسیلیک اسید علاوه بر درمان آکنه، برای درمان زگیل و کاهش علائم پیری نیز استفاده می‌شود.

چگونه آکنه را درمان می‌کند؟

اسید سالیسیلیک به طور طبیعی در پوست درخت بید سفید و سبزه زمستانه یافت می‌شود و همچنین می‌تواند سنتز شود (در آزمایشگاه ایجاد می‌شود). این به ویژه در درمان آکنه به دلیل توانایی آن در نفوذ به فولیکول مفید است، جایی که باعث ریزش سلول‌های مرده پوست از داخل فولیکول می‌شود و به شفاف نگه داشتن منافذ کمک می‌کند. بهترین عملکرد را در برابر جوش‌های غیر ملتهب و جوش‌های سر سیاه دارد. سالیسیلیک همچنین به کاهش چربی و التهاب کمک می‌کند.

سالیسیلیک اسید به خودی خود مؤثرترین درمان آکنه نیست. اما ادعای شهرت آن در توانایی آن در کمک به سایر مواد ضد آکنه برای نفوذ بهتر در پوست نهفته است. قبل از استفاده از اسید سالیسیلیک موضعی، به موارد زیر دقت کنید:

  • اگر به سالیسیلیک اسید یا هر یک از مواد تشکیل دهنده محصولات سالیسیلیک حساسیت دارید از مصرف آن خودداری کنید.
  • از صابون‌ها یا پاک کننده‌های ساینده، محصولات مراقبت از پوست حاوی الکل و سایر داروهای موضعی آکنه که می‌توانند باعث تحریک بیشتر شوند، مانند بنزوئیل پراکسید و ترتینوئین خودداری کنید.
  • برای به حداقل رساندن هرگونه تداخلات بالقوه جدی، به متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید که چه داروهای تجویزی و بدون نسخه (مانند ویتامین‌ها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی) مصرف می‌کنید.

اقدامات احتیاطی و موارد منع مصرف

اقدامات احتیاطی و موارد منع مصرف

1. از مصرف آن در کودکان و نوجوانان مبتلا به آبله مرغان یا آنفولانزا خودداری کنید، مگر اینکه توسط پزشک برای استفاده از آن تجویز شده باشد. این خطر وجود دارد که آن‌ها ممکن است به سندرم ری (یک بیماری جدی که می‌تواند باعث آسیب کبد و مغز شود) ایجاد کنند.
2. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید از مصرف آن خودداری کنید یا آن را به حداقل برسانید. سالیسیلیک اسید با آسپرین مرتبط است و می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.
3. اگر دیابت یا بیماری عروق خونی، کلیوی یا کبدی دارید از مصرف آن خودداری کنید.

نحوه استفاده

سالیسیلیک اسید موضعی به اشکال مختلف مانند ژل، لوسیون، کرم، پماد، صابون، پد دارویی، تونر و لایه بردار موجود است. مهم است که اسید سالیسیلیک را دقیقاً همانطور که در برچسب دستورالعمل داده شده یا توسط پزشک تجویز شده است استفاده کنید.

سالیسیلیک اسید بدون نسخه

سالیسیلیک در بسیاری از درمان‌های آکنه بدون نسخه، از پاک‌کننده‌ها تا تونرها، پدهای دارویی و کرم‌ها موجود است. محصولات بدون نسخه سالیسیلیک اسید دارای قوت‌هایی از 0.5٪ تا 2٪ هستند. اسید سالیسیلیک OTC برای جوش‌های خفیف و آکنه‌های کومدونال بهترین عملکرد را دارد. روی انواع شدیدتر آکنه تاثیر چندانی نخواهد داشت. برای آن، به یک درمان با نسخه نیاز خواهید داشت.

مهم نیست از چه نوع محصول سالیسیلیک اسید استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آن را روی کل صورت یا ناحیه آسیب دیده بدن استفاده می‌کنید. مالیدن آن فقط روی جوش‌هایی که می‌بینید کمکی نمی‌کند. در کل منطقه بمالید تا دارو بتواند از انسداد منافذ جلوگیری کند و به پاکسازی میکروکومدون‌ها کمک کند (لکه‌های ریز خیلی کوچک هستند که هنوز دیده نمی‌شوند).

بهترین شوینده صورت با سالیسیلیک اسید برای مبارزه با مشکلات پوستی

درمان‌های حرفه‌ای سالیسیلیک اسید نیز به عنوان یک عامل لایه بردار شیمیایی استفاده می‌شود. لایه بردارهای سالیسیلیک قوی‌تر از محصولات OTC، در استحکام 20٪ تا 30٪ ، هستند. این لایه‌بردارهای شیمیایی سطحی عمیق‌تر از محصولات بدون نسخه سالیسیلیک، لایه‌برداری می‌کنند، بنابراین می‌توانند به درمان آکنه‌های متوسط ​​و در موارد خاص، آکنه‌های شدید کمک کنند. آن‌ها معمولاً برای انواع پوست، حتی پوست‌های متوسط ​​تا تیره، ایمن هستند، زیرا لایه برداری با اسید سالیسیلیک باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون (یک مشکل خاص پوستی است که در نتیجه آن، پوست فرد در نواحی خاصی تیره می‌شود) نمی‌شود.

شما نمی‌توانید این نوع لایه برداری‌ها را خودتان در خانه انجام دهید. شما فقط می‌توانید آن‌ها را در مطب متخصص پوست، آبگرم پزشکی و اسپاهای روزانه خود تهیه کنید. برای دریافت بهترین نتایج، به بیش از یک لایه برداری نیاز دارید.

لایه برداری سالیسیلیک به طور کلی به عنوان تنها درمان آکنه استفاده نمی‌شود. آن‌ها اغلب همراه با سایر داروهای آکنه استفاده می‌شوند. متخصص پوست شما می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم را بگیرید که آیا این لایه برداری ها بهترین روش درمانی برای آکنه شما هستند یا خیر.

عوارض جانبی احتمالی

اکثر افراد می‌توانند بدون هیچ مشکل از اسید سالیسیلیک استفاده کنند. اما ممکن است متوجه برخی عوارض جانبی شوید از جلمه:

  • خشکی
  • لایه برداری و پوسته پوسته شدن
  • سوزش
  • تحریک پوست

اکثر عوارض جانبی فقط یک مزاحمت هستند و معمولاً با استفاده از یک مرطوب کننده بدون روغن هر روز می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. اگر از سالیسیلیک همراه با سایر محصولات درمان آکنه مانند رتینوئیدهای موضعی یا بنزوئیل پراکسید استفاده می‌کنید، احتمالاً عوارض جانبی قابل توجهی را تجربه خواهید کرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگر علائم و نشانه‌های واکنش آلرژیک مانند کهیر، خارش، مشکل در تنفس، سرگیجه، یا تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو را دارید، استفاده از محصولات سالیسیلیک را متوقف کنید و از کمک‌های فوری پزشکی استفاده کنید. اگر عوارض جانبی آزاردهنده‌ای دارید، با دکتر پوست مشورت کنید. و اگر از داروهای آکنه با نسخه استفاده می‌کنید، همیشه قبل از افزودن یک محصول اسید سالیسیلیک به برنامه روزانه خود، ابتدا از متخصص پوست خود بپرسید.

نتیجه

اگر جوش‌های سرسیاه جزئی، پوست ناهموار یا جوش‌های خفیف دارید، محصولات آکنه سالیسیلیک بدون نسخه، بهترین عملکرد را دارند. سالیسیلیک OTC روی جوش‌های شدیدتر و ملتهب آکنه کار نمی‌کند. لایه برداری حرفه‌ای با سالیسیلیک ممکن است یک درمان مکمل خوب باشد، اما معمولاً به عنوان تنها درمان آکنه استفاده نمی‌شود.

مریم تقی نژاد
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *