7 علت شکنندگی ناخن ها و نحوه مراقبت از آن‌ها

علت شکنندگی ناخن ها

همه چیز از پیری گرفته تا تغذیه نامناسب می‌تواند ناخن‌های شما را خشک، نازک و به راحتی بشکند. همچنین برخی درمان‌ها و شرایط پزشکی وجود دارد که می‌تواند آن‌ها را شکننده کند. اما لازم نیست مشکل را تحمل کنید. مراقبت صحیح می‌تواند تفاوت زیادی در حفظ سلامت و استحکام ناخن‌های شما ایجاد کند. در این بخش از آموزش‌های یکتاآنلاین علت شکنندگی ناخن ها و نحوه مراقبت از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد در ادامه همراه ما باشید…

علت شکنندگی ناخن ها:

1. رطوبت بیش از حد

هنگامی که ناخن‌های شما خیس می‌شوند، متورم می‌شوند. وقتی خشک می‌شوند، جمع می‌شوند. اگر دست‌هایتان زیاد در آب است، به‌خصوص اگر از صابون‌های خشن یا شوینده‌ها هم استفاده می‌کنید، این تغییر مداوم می‌تواند ناخن‌هایتان را خشک کند.

2. افزایش سن

با افزایش سن، ناخن‌های شما ممکن است خشک شوند و کندتر رشد کنند. ناخن‌های پا معمولاً ضخیم‌تر و سفت‌تر می‌شوند، در حالی که ناخن‌های دست نازک‌تر و راحت‌تر می‌شکنند. سن خاصی وجود ندارد که این اتفاق بیفتد و برای همه اتفاق نمی‌افتد، اما می‌تواند علت شکنندگی ناخن های شما باشد.

3. سندرم رینود

این وضعیتی است که رگ‌های خونی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و دست‌ها و پاهای شما را از دریافت خون کافی باز می‌دارد. این امر باعث می‌شود که ناخن‌های شما نتوانند آنچه را که برای سالم ماندن نیاز دارند، داشته باشند. ناخن‌های شکننده یکی از علائم شایع سندرم رینود است.

4. سطح پایین تیروئید

عرق، مرطوب کننده طبیعی بدن شماست. سطوح پایین هورمون تیروئید که به آن “کم کاری تیروئید” می‌گویند، میزان عرق بدن شما را کاهش می‌دهد. نتیجه خشکی مو، پوست و ناخن است. در کنار ناخن‌های شکننده، ممکن است علائم دیگری مانند درد، خستگی، افزایش وزن و مشکلات حافظه داشته باشید.

5. کم خونی

کم خونی

شایع‌ترین علت کم خونی یا کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون، کمبود آهن در خون است. ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که خون زیادی از دست بدهید. همچنین اگر آهن کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید یا شرایطی دارید که مانع جذب آن می‌شود، می‌توانید آن را دریافت کنید. کم خونی می‌تواند ناخن‌های شما را شکننده کند یا به شکل قاشق به سمت داخل فرو برد.

6. درمان‌های سرطان

ناخن‌های شکننده می‌تواند یکی از عوارض جانبی برخی درمان‌های سرطان مانند شیمی درمانی باشد. خشکی پوست و ناخن شایع است. آن‌ها ممکن است نازک شوند، به راحتی بشکنند و کندتر از حد معمول رشد کنند.

7. کمبود مواد مغذی کافی

به ندرت، ناخن‌های شکننده می‌تواند به این معنی باشد که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را دریافت نمی‌کنید. به عنوان مثال، سطوح پایین کلسیم (هیپوکلسمی) می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن پوست، خشکی مو و ناخن‌های شکننده و گرفتگی عضلات شود.

نکات مراقبتی از ناخن‌ها

از دستکش استفاده کنید

استفاده از مکمل‌های بیوتین

یک راه آسان برای محافظت از ناخن‌های خود در برابر رطوبت بیش از حد یا مواد شیمیایی خشن، پوشیدن دستکش هنگام شستن ظروف یا تمیز کردن خانه است. دستکش‌های لاستیکی را انتخاب کنید که با روکش پنبه‌ای پوشیده شده باشند، بنابراین کمتر عرق می‌کنید.

استفاده از مکمل‌های بیوتین

استفاده از مکمل‌های بیوتین

چند مطالعه کوچک نشان می‌دهد که مصرف روزانه بیوتین می‌تواند ناخن‌ها را ضخیم و تقویت کند. مصرف مکمل بیوتین برای رشد ناخن‌های نازک و شکننده مفید است. طبق گزارش موسسه لینوس پائولینگ در دانشگاه اورگان، مکمل‌های ب7 برای درمان و رشد ناخن‌های شکننده در انسان کمک می‌کند. همچنین با استفاده از 3 آزمایش، مفید بودن ب7 برای رشد ناخن‌های شکننده ثابت شد. به هرحال برای ارزیابی تاثیر مصرف دوز بالای مکمل‌های بیوتین بر ترمیم ناخن‌های شکننده نیاز به مطالعات بیشتری است.

از کاشت ناخن مصنوعی خودداری کنید

از کاشت ناخن مصنوعی خودداری کنید

ناخن‌های اکریلیک، نوعی که ناخن کارها روی ناخن‌های طبیعی شما می‌چسبانند، می‌توانند آسیب‌های زیادی وارد کنند. یک متخصص ناخن باید سطح را سوهان کند تا ناخن جدید را بچسباند، که باعث نازک شدن آن‌ها می‌شود. مواد شیمیایی موجود در چسب، آن‌ها را ضعیف می‌کند. اگر با ناخن‌های شکننده سر و کار دارید از این روال زیبایی اجتناب کنید.

پروتئین بیشتری بخورید

پروتئین بیشتری بخورید

هنگامی که پروتئین کافی دریافت می‌کنید، میزان کراتین بدن شما را افزایش می‌دهد. کراتین، پروتئینی است که موها و ناخن‌ها را ساخته و آن‌ها را قوی‌تر می‌کند.

ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید

ناخن های خود را کوتاه نگه دارید

ناخن‌های خود را مرتباً کوتاه کرده و سوهان بزنید تا از برخورد با سطوح جلوگیری کرده و آن‌ها را ترمیم کنید. باید آن‌ها را مستقیماً با ناخن‌گیر کوتاه کرده، آن‌ها را در انتها به شکل یک انحنای جزئی سوهان بزنید.

پوشش با پولیش شفاف

پوشش با پولیش شفاف

برخی از لاک‌ها با الیاف نایلون ممکن است ناخن‌های شما را تقویت کرده و از خرد شدن یا شکافتن آن‌ها جلوگیری کند. یک بار در هفته از آن استفاده کنید، اما از پاک کننده‌های مبتنی بر استون برای از بین بردن آن اجتناب کنید، که می‌تواند به ناخن‌های شما آسیب برساند.

از لوسیون استفاده کنید

از لوسیون استفاده کنید

لوسیون‌های حاوی آلفا هیدروکسی اسید یا لانولین می‌توانند برای ناخن‌های شکننده ناشی از شرایط خشک مفید باشند. قبل از استفاده از لوسیون، ناخن‌های خود را به مدت 5 دقیقه در آب خیس کنید.

از ناخن به عنوان ابزار استفاده نکنید

علت شکنندگی ناخن ها از ناخن به عنوان ابزار استفاده نکنید

آیا دوست دارید قوطی‌های نوشابه یا ظروف دیگر را با ناخن‌های خود باز کنید؟ اینکار یکی از دلایل اصلی شکنندگی ناخن‌هاست. به جای آن از ابزارهای موجود استفاده کنید.

خلاصه

خشک یا مرطوب بودن بیش از حد ناخن‌ها معمولاً باعث شکننده شدن آن‎‌ها می‌شود. در موارد کمتر شایع، کم خونی یا مشکلات تیروئید ممکن است علت باشد. همچنین، با افزایش سن، احتمال ابتلا به ناخن‌های شکننده در افراد بیشتر می‌شود. فرد می‌تواند اقداماتی را برای جلوگیری از شکننده شدن ناخن‌ها انجام دهد، مانند پوشیدن دستکش هنگام تمیز کردن، مراقبت صحیح از ناخن و دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی خود.

منبع:

webmd

مریم تقی نژاد
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *