11 درمان خانگی و صددرصد طبیعی برای درمان جوش و آکنه

11 درمان خانگی و صددرصد طبیعی برای درمان جوش و آکنه

جوش‌ها و آکنه‌ها زمانی به وجود می‌آیند که منافذ پوستی شما مسدود شده باشد دلایل متعددی در این زمینه میتواند باعث مسدود شدن پوست شود.  ما در مقاله های قبلی روشهایی را در خصوص دلایل به وجود آمدن آکنه و 8 روش درمان آن از دیدگاه متخصصین و جوش صورت و چگونگی بوجود آمدن آن! و راه‌های درمان آنها را بررسی کردیم در این مطلب قصد داریم تعدادی از روش‌های خانگی درمان جوش و آکنه صحبت کنیم. در ادامه همراه ما باشید….

1. استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب یکی از راهکارهای طبیعی درمان جوش و آکنه شناخته میشود. سرکه سیب باکتری هایی که باعث بوجود آمدن جوش شده‌اند را میکشد. همچنین با تنظیم Ph پوست شما از تکثیر باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. سرکه سیب حاوی استیک، سیتریک، لاکتیک و ساسنیک اسید است که می‌تواند عامل جوش صورت را به طور کلی از بین ببرد؛ پیش بینی می‌شود سرکه سیبب به دلیل کنترل باکتری‌های پوست می‌تواند برای حذف آکنه موثر باشد.

طریقه استفاده

سرکه به دلیل خاصیت اسیدیته بالا باید با ملاحظات خاصی روی پوست استفاده شود تا ضمن دارا بودن آثار درمانی از عوارض جانبی جلوگیری شود؛ برای این منظور باید مخلوطی از یک واحد سرکه سیب و سه واحد آب به طور محلول روی پوست استفاده شوند البته پیش از آن باید صورت را شست و شو داده و خشک کند. با استفاده از پنبه این محلول به آرامی روی پوست و بخش‌های آسیب دیده قرار گیرد و پس از پنج تا ۲۰ ثانیه پنبه‌ها را برداریم، پروسه اثر بخش برای حذف آکنه باید یک یا ۲ بار در طول روز باشد.

2. استفاده از آب‌لیمو

لیمو حاوی آلفا هیدروکسیل اسید طبیعی است که برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست کاربرد دارد.

آب‌لیمو را می‌توان یک میکروب‌کش طبیعی دانست که تاثیر زیادی بر بهبود جوش‌های صورت و جلوگیری از بروز مجدد آن‌ها دارد. توجه کنید که اگر جوش‌های صورت شما ملتهب شده‌اند یا باز هستند استفاده از آب‌لیمو می‌تواند باعث ایجاد سوزش یا درد شود. این میوه که از خانواده مرکبات است، به‌عنوان یک ضدباکتری و آنتی اکسیدان عمل می‌کند و نه‌ تنها از پوستتان در برابرِ آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند، بلکه باعث ترمیم سلول‌ها می‌شود، به فرایند تولید پوست جدید سرعت می‌بخشد، باعث درخشانی و زیبایی پوست می‌شود.

طریقه استفاده

برای استفاده از آب‌لیمو یک پنبه استریل را به آن آغشته کرده و روی جوش قرار دهید. این کار را پیش از خواب انجام دهید و اجازه دهید که پنبه آغشته به آب‌لیمو تا صبح روی پوست شما باقی بماند.

3. عسل

عسل به تنهایی میتواند بعنوان ماسک استفاده شود و بدلیل خواص ضد میکروبی که دارد، در درمان آکنه و پاکسازی روزنه های پوست و جلوگیری از رشد میکروب ها تأثیرگذار است. بعلاوه، قسمت مومی عسل به نرم، شاداب و صاف کردن پوست کمک میکند. عسل دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدان است و همزمان چسبنده است که این چسبندگی گرد و غبار، سلولهای مرده و میکروبها را از منافذ پوست بیرون میکشد و خواص ضد میکروبی نیز از آلوده شدن دوباره پوست جلوگیری میکنند.

روش استفاده

کافیست یک لایه روی صورت خود بمالید.

4. آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، اسید های آمینه و آنزیم های زیادی است که برای پوست بسیار مفید هستند.

آلوئه ورا پوست را تغذیه و از آن در مقابل سموم محافظت می‌کند. آلوئه‌ورا دارای خواص ضدالتهاب، آنتی اکسیدان و آنتی‌باکتریال است. قرن‌هاست که از این گیاه برای التیام زخم، از بین‌بردن درد و مرهم سوختگــی استفاده می‌شود. بیشتر افراد به آلوئه ورا حساسیت ندارند و استفاده‌ی موضعی از آن ریسک بسیار پایینی دارد.

روش استفاده

استفاده از آلوئه‌ورای خالص و مالش آن روی صورت به‌عنوان پاک‌کننده، باعث تقویت جریان خون در پوست و مرگ باکتری‌های مضر می‌شود. می‌توانید بگذارید آلوئه‌ ورا یک شب روی پوست بماند و صبح آن را بشویید. این کار باعث کاهش التهاب و قرمزی محل جوش می‌شود.

5. شیر خام

شیر خام دارای مزایای بی‌شماری است. از جمله این مزایا می‎‌توان به نرم کردن پوست‌های زبر، تمیز کننده منافذ عمیق پوست، کنترل روغن پوست، از بین بردن میکروب‌ها، آبرسانی و از بین بردن تدریجی لک‌های پوست اشاره کرد. شیرِ تازه سرشار از ویتامین B، آلفا‌هیدروکسی‌اسید، کلسیم و سایر آنتی اکسیدان‌های قوی است و فواید زیادی برای پوست دارد. شیر می‌تواند به سلول‌های لایه‌های عمقی پوست غذارسانی کند و موجب حفظ رطوبت پوست در تمام روز شود.

روش استفاده

  • برای استفاده از شیر یک پنبه استریل را به آن آغشته کرده و روی جوش قرار دهید.
  • بعد از 15 دقیقه صورت را با آب بشویید.
6. ماسک خیار

ویتامین سی ، اسید کافئیک و اسید آسکوربیک از جمله موادی هستند که به وفور در خیار یافت میشوند.

خیار دارای پتاسیم و ویتامین‌های A، C و E است که در خنک‌سازی و تسکین پوست مفید است. اگر صورتتان به یک‌باره پر از جوش شده است، یک عدد خیار را رنده کنید و با مقداری آب‌لیمو مخلوط سازید. ماسک خیار برای پاک کردن صورت از باکتری‌ها و کاهش التهاب آن بسیار مفید است. همچنین می‌توانید خود خیار یا آب آن را میل کنید تا التهاب پوستتان فروکش کند.

خواص ماسک خیار

  • از بین بردن جوش‌های سر سیاه
  • از بین بردن التهابات پوست و جوش‌های قرمز
  • سفت شدن پوست

طریقه استفاده

این ماسک را برای 30 دقیقه روی پوستتان بمالید و بعد با آب ولرم شستشو دهید.

7. آویشن

از آویشن به عنوان تقویت کنده و ضد عفونی کننده در فرآورده های مناسب پوست های چرب استفاده می شود. با توجه به مطالعات مختلف در منابع پزشکی و داروشناسی تعدادی از گیاهان از جمله آویشن شیرازی، حنا، سیر و بومادران فرآورده های گیاهی موثر بر سالک را دارند.

طریقه استفاده
شما می‌توانید مقداری پودر آویشن به اضافه یک لیوان آب بصورت چایی درست کرده و سپس آن را از صافی رد کرده و نوش جان کنید. مصرف روزی یک استکان از این دمنوش بین سه تا چهار روز در هفته، به رفع عفونت‌های پوستی شما کمک خواهد کرد.
8. اکالیپتوس

اکالیپتوس (Eucalyptus) گیاه دیگری است که دارای تنوعی از فلوروگلوسینوال و تانن‌ها می‌باشد. اسانس اکالیپتوس یک ترکیب ضد التهابی، ضد قارچ، ضد باکتری، ضعیف کننده و ضد ویروس است و هنگامی که به صورت موضعی استفاده شود، در بهبود خونرسانی موثر است.

طریقه استفاده

برای تهیه بخور اکالیپتوس تنها کافی است ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری گیاه خشک شده را به همراه آب جوش در یک کاسه بزرگ چینی بریزید. و آن را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید سپس صورت خود را روی این بخار بگيريد.

9. سیر

 سیر همچنین حاوی ماده ای به نام سیو سولفونات (Thiosulfinates) است که می تواند به عنوان یک ضد میکروب عمل کند.

سیر حاوی مقادیر زیادی آلیسین (Allysine) است که آن را تبدیل به یک ضدباکتری، ضدقارچ، ضدویروس و ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی کرده است. آلیسین به از بین‌ بردن باکتری‌های به‌وجودآورنده‌ی آکنه کمک می‌کند. این ماده به کاهش التهاب و تورم کمک می‌کند و جریان خون را بهبود می‌بخشد. اثرات مفید این ماده، سبب می‌شود که پوست مواد مغذی بیشتری را دریافت کند. سیر همچنین حاوی تیوسولفینات است که خواص ضدمیکروبی دارد. بسیاری از افراد بر این باورند که استفاده‌ی منظم از سیر، موجب روشن شدن پوست می‌شود.

طریقه استفاده

سیر را به صورت ریز ریز خرد یا رنده کنید و سپس به آن آب اضافه کنید. مواد را به‌خوبی با هم مخلوط کنید تا روی هم قرار گیرند. مخلوط را روی پوست بمالید و چند دقیقه صبر کنید. در نهایت پوست را به‌خوبی با آب بشویید.

10. ماسک گوجه فرنگی

یک عدد گوجه فرنگی را رنده کنید و آنرا روی پوستتان اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه با آب سرد شستشو دهید و بعد یک تمیز کننده ملایم و پد نرم را روی صورتتان بکشید تا تمیز و خشک شود. شما همچنین می‌توانید یک عدد گوجه فرنگی متوسط را برش دهید و سپس تکه‌های برش را مستقیم روی پوست خود اعمال کنید و شستشو دهید.

نکته: این درمان را هر روز تکرار کنید.

11. روغن زیتون برای درمان جوش و آکنه

این روغن حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند التهاب همراه با اگزما را کاهش دهد، روغن زیتون پایه بسیاری از مرطوب کنندهاست. این روغن نه تنها برای سلامت بدن مفید است، بلکه یک درمان خانگی جوش صورت هم به حساب می‌آید. از آنجایی که روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان و ضد التهاب است به درمان جوش کمک می‌کند.

طریقه استفاده

  • ابتدا صورت خود را خوب تمیز کنید.
  • در مرحله بعد، صورت خود را کمی نم‌دار کنید.
  • حدود ۶ تا ۷ قطره روغن زیتون را کف دست خود بریزید و سپس با کف دست‌های روغنی خود، پوست صورتتان را برای ۵ دقیقه به آرامی ماساژ دهید و اجازه دهید تا پوستتان روغن زیتون و رطوبت را خوب جذب کند.
  • می‌توانید این کار را پیش از خواب، انجام دهید.
  • می‌توانید همراه با روغن زیتون، از روغن‌های گیاهی دیگری مانند روغن نارگیل، آرگان، گل سرخ و… نیز استفاده کنید.
مریم تقی نژاد
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *